D3 Teknik Informatika

Permanent URI for this collectionhttps://repository.polibatam.ac.id/handle/PL029/1748

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 145
  • Item
    APLIKASI LAPORAN DRIVER MOBIL DAN MOTOR DI PERUSAHAAN PALM SPRINGS GOLF AND COUNTRY CLUB BERBASIS WEB MENGGUNAKAN CODEIGNITER
    (POLITEKNIK NEGERI BATAM, 2024-12-16) Indra, Muhammad; Arif, Hamdani
    The Palm Springs Golf dan Country Club Batam faces significant challenges in managing vehicle and driver reports. The current system relies heavily on Microsoft Excel, which involves manual processes and hampers efficiency. Managing vehicle loans is particularly impractical due to the manual nature of the process, which is time-consuming and prone to delays. Additionally, data updates in Excel cannot be performed simultaneously by multiple users, slowing down the process of loan approvals as information is often unavailable or not updated in real- time. To address these issues, a web-based reporting application was developed using the PHP programming language with the CodeIgniter framework. This solution aims to enhance control and monitoring of vehicles, offering web-based reporting features accessible via computer or smartphone, thereby improving operational efficiency. The application accommodates three user roles: admin, section head, and driver. Admins manage driver registrations, vehicle records, reports, and dashboard monitoring. Drivers use the application to submit daily activity reports, manage vehicle usage, and request loans. The section head oversees loan approvals by verifying the completeness and accuracy of submissions before granting or rejecting requests. Developed using the waterfall method, the application integrates an application server that ensures secure data storage and facilitates information exchange between users and the database. This web-based system is expected to resolve monitoring challenges, expedite loan approvals, and improve management control, significantly enhancing the company’s operational effectiveness.
  • Item
    APLIKASI SISTEM DIKLAT BERBASIS WEB (STUDI KASUS RUMAH SAKIT AWAL BROS BATAM)
    (2024-03-26) Kumala Dewi,Ramadhani; Riyadi, Agung
    Saat ini kemajuan teknologi di berbagai bidang mengalami persaingan organisasi yang sangat ketat. Rumah sakit, sebagai sektor penghasil jasa di bidang kesehatan, harus mempersiapkan diri untuk menghadapi persaingan ini. Upaya yang dapat dilakukan rumah sakit adalah menyelenggarakan pendidikan serta pelatihan untuk meningkatkan dan mengembangkan potensi karyawan. Hal ini juga berlaku di rumah sakit awal bros batam untuk setiap karyawan rumah sakit wajib mengikuti pelatihan yang diadakan oleh diklat, pelatihan bertujuan sebagai upaya peningkatan kualitas kerja karyawan dan akreditasi rumah sakit. Dalam pelaksanaan pelatihannya saat ini, memiliki kendala yaitu tidak adanya sistem pendaftaran dan sistem penyimpanan data pelatihan seperti materi dan sertifikat. Berdasarkan permasalahan yang ada penulis merancang Aplikasi Sistem Diklat berbasis web. Aplikasi ini diharapkan dapat membantu peserta untuk mengikuti pelatihan yang dilaksanakan dan membantu instruktur dalam menyediakan sistem untuk menyimpan materi yang akan diajarkan serta membantu unit diklat dalam pengelolaan data pelatihan.
  • Item
    SI-CUTI: Rancang Bangun Aplikasi SI-CUTI Berbasis Website di PT Sanwa Engineering Batam
    (2025-01-09) Nurhuda Sumarno Putra Nurhuda Sumarno Putra; Sari, Festy Winda
    Teknologi informasi berperan penting dalam efisiensi organisasi, termasuk di PT. Sanwa Engineering Batam. Meskipun beberapa proses HRD, seperti pengelolaan data karyawan dan laporan, telah terotomasi, pengajuan cuti masih manual, menyulitkan karyawan jarak jauh dan memperlambat persetujuan. Penelitian ini mengembangkan aplikasi SI-CUTI berbasis web, yang terintegrasi dengan sistem HRD untuk mendukung pengajuan cuti daring, validasi data, pengelolaan oleh supervisor dan manager. Pengembangan menggunakan metode waterfall, meliputi analisis kebutuhan, desain, implementasi, pengujian, dan pemeliharaan. Hasil uji coba menunjukkan aplikasi ini mempercepat alur kerja, mengurangi kesalahan pencatatan, dan meningkatkan efisiensi serta transparansi pengelolaan cuti karyawan.
  • Item
    Sistem pelayanan reservasi stand festival UMKM di kota Batam (studi kasus : Barra New Management)
    (2024-11-08) Gamyes,Nasya Putri; sibagariang swono
    The Service Reservation System for UMKM Festival Stands in Batam City is a crucial element for simplifying access to information and the reservation process, especially in the organization of festivals in this digital era. With technological advancements, the need for systems that streamline the reservation and payment processes has become increasingly essential. Barra New Management, a company operating in the Event Organizer industry, plays an important role in festival organization by providing stands for companies or vendors to promote their products and services. However, the reservation and service processes at Barra New Management, which are still carried out manually, can hinder the smooth running of events, particularly for Micro, Small, and Medium Enterprises (UMKM). The absence of a database that comprehensively stores stand reservation data, along with the lack of an accessible service system for UMKM, makes it difficult for them to obtain information such as stand prices and payment procedures. This situation also burdens the workload of employees in the event organizer and finance departments, which may eventually disrupt other tasks. To address these issues and enhance transparency and accountability in service and reservation processes, the researcher developed a system using the waterfall method. This method employs a systematic and sequential approach, starting from analysis, design, implementation, testing, and maintenance. The system is built using the PHP (Hypertext Preprocessor) programming language and MySQL as its database.
  • Item
    APLIKASI SISTEM PENYALURAN BARANG PADA PT. UNI METALTECH INDUSTRY
    (2024-12-19) Djaduk Singo Negoro, Muhammad Naqsya; Resda, Dodi Prima
    This research discusses the development of a barcode-based digital system to improve the distribution process of goods at PT. Uni-Metaltech Industry, which operates in the fields of metal stamping and laser cutting. Currently, the goods distribution process is still conducted manually, so a proposal is made to replace it with a digital application. The aim is to enhance data accuracy, security, and efficiency. The use of information technology is expected to reduce errors in borrowing, returning, and requesting items, as well as support administration in managing the company’s production assets. The research method employed is the waterfall method, which helps ensure that the system development process is systematic and structured. This system utilizes a database to store data, thereby making the generated information more accurate and up-to-date. With this digital application, it is hoped that the risks of errors in item retrieval, requests, and borrowing can be minimized. The objective of this research is to develop a barcode-based goods distribution system at PT. Uni-Metaltech Industry to improve efficiency, accuracy, and security. The method used follows a systematic and sequential approach, starting from analysis, design, implementation, testing, to maintenance. This system is built using PHP programming language and MySQL as its database
  • Item
    RANCANG BANGUN SISTEM MANAJEMEN KARYAWAN PT.BOON SOFTWARE BERBASIS WEB SOFTWARE DEVELOPMENT
    (2025-01-29) Akbar, Gilang; Santiputri, Metta
    Dalam era digitalisasi dan modernisasi, efisiensi operasional dan manajemen sumber daya manusia menjadi kunci utama dalam menjaga daya saing sebuah perusahaan. PT. Boon Software, sebagai perusahaan yang bergerak di bidang pengembangan perangkat lunak (Software Development), menyadari pentingnya transofrmasi digital dalam meningkatkan produktivitas dan kualitas manajemen karyawan. PT. Boon Software melakukan proses manajemen lembur dan cuti masih dilakukan secara manual, mengakibatkan potensi kesalahan administratif, peningkatan biaya, dan penurunan efisiensi. Dalam upaya untuk mengatasi masalah ini, mendapatkan sebuah solusi inovatif yaitu “Rancang Bangun Sistem Manajemen Karyawan PT. Boon Software Berbasis Web Software Development”. Aplikasi ini dirancang untuk menggantikan metode tradisional dengan solusi berbasis web yang memanfaatkan teknologi untuk meningkatkan efisiensi, akurasi, dan keterukuran dalam manajemen karyawan. Tujuan utama dalam pengembangan aplikasi ini adalah untuk memberikan kemudahan akses dan pengelolaan informasi terkait lembur, cuti, serta evaluasi kinerja karyawan kepada seluruh pihak yang terlibat, baik manajer maupun karyawan.. Sistem ini dikembangkan menggunakan bahasa pemograman JavaScript dengan framework React.js untuk frontend, Express.js untuk backend dan untuk database menggunakan PostgreSQL.Metode pengembangan perangkat lunak Waterfall, yang terdiri dari tahapan analisis kebutuhan, desain, implementasi, pengujian, dan pemeliharaan. diharapkan website ini dapat meningkatkan efisiensi dalam proses pengajuan, mempercepat membuat formulir cuti dan lembur, mengurangi potensi kesalahan dalam pengelolaan data, dan mempermudah untuk mengisi formulir secara online, serta memberikan pengalaman yang lebih baik bagi karyawan dan manajer. Website ini telah dilakukan pengujian menggunakan metode black box. Tahap pengujian dilakukan melalui semua fitur dan beberapa browser pendukung untuk kelancaran website ini dengan 3 aktor yang berbeda.
  • Item
    Aplikasi Pemesanan Pemotretan Wedding dan Pre-wedding Berbasis Web Pada RX Image
    (2024-12-24) Rihan, Muhammad; Santiputri, Metta
    Seiring dengan pesatnya perkembangan teknologi informasi, sistem berbasis web kini menjadi solusi yang efektif dalam mendukung operasional bisnis di berbagai bidang, termasuk dalam industri jasa fotografi. RX Image, sebuah usaha di bidang jasa fotografi yang berfokus pada layanan foto wedding dan pre-wedding, menghadapi tantangan dalam hal komunikasi dengan klien, manajemen jadwal, serta pencatatan pemesanan dan pembayaran yang masih dilakukan secara manual. Masalah ini menghambat kelancaran operasional dan menurunkan efisiensi dalam memberikan layanan kepada klien. Penelitian ini bertujuan untuk merancang dan membangun Sistem Informasi Pemesanan Jasa Fotografi Berbasis Web yang dapat memberikan kemudahan dalam pengelolaan informasi, pemesanan, pembayaran, dan jadwal sesi foto. Sistem ini dikembangkan menggunakan framework CodeIgniter 4 dan menggunakan metode pengembangan perangkat lunak Waterfall, yang terdiri dari tahapan analisis kebutuhan, desain, implementasi, pengujian, dan pemeliharaan. diharapkan sistem informasi ini dapat meningkatkan efisiensi dalam proses pemesanan, mempercepat pengelolaan jadwal, mengurangi potensi kesalahan dalam pengelolaan data, dan mempermudah transaksi pembayaran secara online, serta memberikan pengalaman yang lebih baik bagi klien dan fotografer. Sistem informasi ini telah dilakukan pengujian menggunakan metode black box. Tahap pengujian dilakukan melalui semua fitur dan beberapa browser pendukung untuk kelancaran sistem informasi ini dengan 3 aktor yang berbeda.
  • Item
    RANCANG BANGUN APLIKASI MANAJEMEN KEUANGAN DIGITAL PADA TOKO PRBM.ID MENGGUNAKAN FRAMEWORK LARAVEL
    (2025-02-06) Syafitri, Annisya Novri; Thohari, Ahmad Hamim
    A financial management app is web-based software designed to manage and present financial reports. This application replaces previous manual processes, saving time and effort by simplifying various complicated financial tasks. Therefore, this research aims to design and build a "Digital Financial Management Application" that improves accuracy in financial management for users. The system is developed using PHP, JavaScript, HTML, and CSS, with the Laravel framework, and MySQL as the database storage. The research will cover the design, development, and implementation of the system flows. This application is expected to reduce errors in the input of company financial data. The development methodology used is the waterfall method. The results of this implementation show that PRBM.ID Store has improved operational, reduced the time and effort required for data input, and reduced the risk of data loss
  • Item
    Multiwebsite Penjualan Produk Teknik dalam Kontrol Platform Manajemen Layanan Kontraktor
    (2025-02-02) Syahida, Nadhila Hanifatu; Santiputri, Metta
    PT XYZ, yang bergerak di bidang penjualan barang teknik dan pelayanan jasa kontraktor, menghadapi tantangan dalam pengelolaan operasional dan pemasaran produk. Untuk mengatasi masalah ini, perusahaan merancang dan mambangun dua komponen utama, yaitu multiwebsite penjualan produk dan platform manajemen layanan kontraktor. Sistem ini dibangun menggunakan metode Waterfall, framework Laravel, dan integrasi REST API. Multiwebsite penjualan produk dirancang untuk mengelola beberapa website toko online yang mewakili berbagai kelompok produk, dimana setiap website berfungsi sebagai toko online independen. Sementara itu, platform manajeman layanan kontraktor berfungsi untuk mengelola operasional internal perusahaan, termasuk pengelolaan layanan kontraktor, serta mengontrol seluruh website penjualan produk yang terhubung melalui API. Platform ini juga menyediakan informasi company profile dan menu promosi yang mengarah ke berbagai website toko online produk. Diharapkan, sistem ini dapat meningkatkan efisiensi operasional perusahaan serta memperluas jangkauan pemasaran produk.
  • Item
    RANCANG BANGUN APLIKASI AIIA INVOICE SYSTEM DENGAN IMPLEMENTASI MINI ERP PADA PT. AIIA MULTI ANUGERAH
    (2025-01-04) Panjaitan, Hilma Khoirunnisa; Uperiati, Alena
    ERP (Enterprise Resource Planning) is an information system technology that enables companies to process business operations in real-time and in an integrated manner. ERP can address business needs for any issues or functional failures related to data management, information exchange, and the distribution of business practices among users within a company. However, not all companies in Indonesia utilize ERP systems due to their high costs and complexity. A common solution for medium-sized enterprises in Indonesia is a Mini ERP system. To document and analyze the implementation of a Mini ERP system at PT AIIA Multi Anugerah, the AIIA Invoice System was introduced. This system offers a more cost-effective and customizable solution tailored to business needs, particularly for companies with low turnover rates. Mini ERP systems are not only a more affordable alternative but also provide ease of implementation and daily use. With the implementation of this Mini ERP system, the company can manage various business aspects, including product data management, quotations, purchase orders, delivery orders, finances (invoices), and reporting. The website was designed using PHP programming with the Laravel framework, applying the waterfall method, and MySQL as the database. Testing was conducted on a localhost server during the development phase of the website.